۶. آشنایی با مبانی و راهبردهای رشد در دوره سوم (دوره نوجوانی)
درباره این دوره
این دورهها که سیر تحول و بلوغ را در انسان نشان میدهد به ظرفیتهایی که در هر دوره از سنین طبیعی انسان برایش فراهم میشود اشاره دارد و به معرفی مجموعه توانمندیهایی که در هر دوره لازم است مورد توجه قرار گیرد میپردازد. در دوره اول که از تولد تا هفتسالگی است مفهوم ولایت و تأدیب برای طفل هویدا میشود و در دروه دوم که از هفت تا ۱۴ سالگی است مفهوم ادب و عبودیت برای کودک و نوجوان معلوم میشود و در دوره سوم که هفت سال سوم است فرد به بلوغ عقلی نائل میشود و در دوره چهارم به بلوغ اجتماعی یا عاطفی دست مییابد و در دوره پنجم که مصادف با پذیرش انواع مسئولیت است به بلوغ لبی دست مییابد و در دوره ششم فرد توان رهبری اجتماع یا جامعه را مییابد.
این دوره در تابستان 1402 در جوار حرم مطهر حضرت عبدالعظیم حسنی(ع)، با دعوت از مربیان فعال سراسر کشور برگزار شد.
اهداف یادگیری
مخاطب هدف
- معلمان و مربیان دوره نوجوانی
- پژوهشگران عرصه نوجوان
- مدیران و برنامه سازان دوره نوجوان
- مسئولین مراکز فرهنگی و آموزشی
برنامه تحصیلی
مقدمه | کلیات رشد
بررسی مفهوم رشد در آیةالکرسی | استاد دژبخش1:45:00
مراتب رشد و مراحل زندگی1:8:00
دوره اول رشد (قبل از تولد تا تکلم) | طیب گزینی
دوره دوم رشد (از تکلم تا بلوغ عقلی) | خیرگزینی
دوره سوم رشد (بلوغ عقلی) | حسن گزینی
اساتید دوره
مرکز پرورش مربی نوجوان
مرکز پرورش مربی نوجوان یکی از کارگروههای تخصصی رهبرنوجوان است. مخاطب این مرکز مربیان و معلمان دوره سوم رشد (نوجوانی) بوده و در صدد است تا با ارائه انواع آموزشهای مبتنی بر مبانی رشد و توانمندسازی معلمان و مربیان زمینه رشد و شکوفایی نوجوانان را فراهم کند.