۴. راههایی برای شناخت حقیقت و رجوع به آن (شکوفایی عقلانیت با بهرهگیری از قرآن)
درباره این دوره
در این دوره ، توضیحات تفصیلی در خصوص نقش قرآن در شکوفایی تفکّر نوجوانان و همچنین با شیوه های تدریس و عملیات آموزش برای بکارگیری قرآن در این زمینه را همراه با کتاب «فهم قرآن در دبستان و دبیرستان» از انتشارات قرآن و اهل بیت نبوت(ع) آشنا خواهیم شد.
در این دوره در ۲ سطح با شیوه های فعال سازی تفکر با قرآن آشنا خواهیم شد و با برخی از نمونه های تدریس سوره در یک جلسه آشنا خواهیم شد.
فعال سازی تفکر با قرآن :
با نگاهی به آموزههای قرآن نیز میتوان به خوبی به این مهم واقف گشت که قرآن کریم نه صرفا به عنوان منبعی برای کشف حقیقت، بلکه اساسا به عنوان منبعی بیبدیل در شکوفاسازی تفکّر در انسان ایفای نقش مینماید، چنانکه در سورههای مختلف قرآن، موقعیتهای مختلف و متنوع همراه با بیان مسائل اصلی و حقیقی زندگی انسان بیان شده است و سپس در همان سوره، به گزارههای حقیقی اشاره و به آنها ارجاع داده شده است و باز هم در همان سوره، انسانها به رفتاری شایسته مبتنی بر آن حقایق، دلالت داده شدهاند.
بدین ترتیب قرآن کریم متعرض بیان هر سه محور تفکّر میشود و نه تنها در فرآیند تفکّر مورد مراجعه قرار میگیرد، که قرائت و تدبّر در آن خود فعالکننده تفکّر در مخاطبان خواهد بود.
- لازم است در تمامی فعالیتهای مرتبط با نوجوانان، مراجعه به قرآن به عنوان کتاب فعالکننده تفکّر مورد توجه و اهتمام قرار گیرد.
- در چنین رویکردی میبایست از صرف تکیه بر روخوانی، روانخوانی و حفظ قرآن کریم پرهیز نموده و نوجوانان را با مفاهیم و آموزههای قرآنی آشنا کرده و به بررسی و تأمّل در آن دعوت نمود و نسبت به عمل به آیات و سورههای قرآن اهتمام جدی داشت و نوجوانان در ازای فهم هر نکتهای از سورههای قرآن، خود برای عمل به آن در زندگی برنامهریزی نمایند.
- پرداختن به قرآن و سورههای آن همراه با بکارگیری تفکّر، نیازی به برپایی کلاس آموزشی اختصاصی ندارد، بلکه این امر را میتوان در خلال برنامههای تربیتی دیگر و حتی در خلال آموزشهای رسمی دروس دیگر نیز مورد توجه قرار داد.
- انس معلمان و مربیان با تدبر در سورههای قرآن این امکان را برای ایشان فراهم میکند تا در ازای موقعیتها و مسائل مختلفی که نوجوان با آن مواجه میشود، زمینه فهم سوره یا سورههایی از قرآن را برای او فراهم کنند.
اهداف یادگیری
مخاطب هدف
- معلمان و مربیان دوره نوجوانی