۴. راه‌هایی برای شناخت حقیقت و رجوع به آن (شکوفایی عقلانیت با بهره‌گیری از قرآن)

1683016388496
مرکز پرورش مربی نوجوان
پشتیبان سایت
اخرین بروزرسانی 15 مهر 1402
13 نفر ثبت نام کرده اند

درباره این دوره

در این دوره ، توضیحات تفصیلی در خصوص نقش قرآن در شکوفایی تفکّر نوجوانان و همچنین با شیوه‌ های تدریس و عملیات آموزش برای بکارگیری قرآن در این زمینه را همراه با کتاب «فهم قرآن در دبستان و دبیرستان» از انتشارات قرآن و اهل بیت نبوت(ع) آشنا خواهیم شد.

در این دوره در ۲ سطح با شیوه های فعال سازی تفکر با قرآن آشنا خواهیم شد و با برخی از نمونه های تدریس سوره در یک جلسه آشنا خواهیم شد.

فعال سازی تفکر با قرآن :

با نگاهی به آموزه‌های قرآن نیز می‌توان به خوبی به این مهم واقف گشت که قرآن کریم نه صرفا به عنوان منبعی برای کشف حقیقت، بلکه اساسا به عنوان منبعی بی‌بدیل در شکوفاسازی تفکّر در انسان ایفای نقش می‌نماید، چنانکه در سوره‌های مختلف قرآن، موقعیت‌های مختلف و متنوع همراه با بیان مسائل اصلی و حقیقی زندگی انسان بیان شده است و سپس در همان سوره، به گزاره‌های حقیقی اشاره و به آنها ارجاع  داده شده است و باز هم در همان سوره، انسان‌ها به رفتاری شایسته مبتنی بر آن حقایق، دلالت داده شده‌اند.

بدین ترتیب قرآن کریم متعرض بیان هر سه محور تفکّر می‌شود و نه تنها در فرآیند تفکّر مورد مراجعه قرار می‌گیرد، که قرائت و تدبّر در آن خود فعال‌کننده تفکّر در مخاطبان خواهد بود.

  • لازم است در تمامی فعالیت‌های مرتبط با نوجوانان، مراجعه به قرآن به عنوان کتاب فعال‌کننده تفکّر مورد توجه و اهتمام قرار گیرد.
  • در چنین رویکردی می‌بایست از صرف تکیه بر روخوانی، روانخوانی و حفظ قرآن کریم پرهیز نموده و نوجوانان را با مفاهیم و آموزه‌های قرآنی آشنا کرده و به بررسی و تأمّل در آن دعوت نمود و نسبت به عمل به آیات و سوره‌های قرآن اهتمام جدی داشت و نوجوانان در ازای فهم هر نکته‌ای از سوره‌های قرآن، خود برای عمل به آن در زندگی برنامه‌ریزی نمایند.
  • پرداختن به قرآن و سوره‌های آن همراه با بکارگیری تفکّر، نیازی به برپایی کلاس آموزشی اختصاصی ندارد، بلکه این امر را می‌توان در خلال برنامه‌های تربیتی دیگر و حتی در خلال آموزش‌های رسمی دروس دیگر نیز مورد توجه قرار داد.
  • انس معلمان و مربیان با تدبر در سوره‌های قرآن این امکان را برای ایشان فراهم می‌کند تا در ازای موقعیت‌ها و مسائل مختلفی که نوجوان با آن مواجه می‌شود، زمینه فهم سوره‌ یا سوره‌هایی از قرآن را برای او فراهم کنند.

اهداف یادگیری

آشنایی با تفکر در قرآن
آشنایی با نظام آموزشی فهم قرآن دبیرستان
مشاهده نمونه ارائه سوره ها
مطالعه خط به خط کتاب فهم قرآن دبیرستان

مخاطب هدف

  • معلمان و مربیان دوره نوجوانی

برنامه تحصیلی

22 درس12 ساعت 30 دقیقه

آشنایی با راهبردهای فهم قرآن در دبیرستان

در این کارگاه تک جلسه ای با تعریف تفکر و فرایند فعال سازی تفکر با قرآن آشنا خواهیم شد.
کارگاه آشنایی با تفکر و فعال سازی تفکر با قرآن00:00:00
کارگاه تکمیلی : پرسش و پاسخ فهم قرآن دبیرستان00:00:00

اجرای تک جلسه ای چند سوره با تفکر با قرآن

در ذیل چند جلسه سوره را مشاهده میکنید که در جریان طرح درس کلاس، از چرخه تفکر استفاده شده است.

مطالعه مقدمه و فصل اول کتاب | تفکر در قرآن

در این قسمت ، مقدمه و فصل اول "کتاب فهم قرآن در دبیرستان" همراه با ارائه توضیحات تکمیلی ، مطالعه میگردد.

مطالعه فصل دوم کتاب | ویژگی های دوره سوم رشد

محتوای تفصیلی تر این فصل در دیگر دوره های سایت رهبرنوجوان در دسترس است اما اجمالا در یک جلسه مطالب این بخش را مطالعه میکنیم.

مطالعه فصل سوم کتاب | طرح کلی تفکر با قرآن

پس از بیان نکات مهم در فصول گذشته ، عملیات آموزش در این فصل بیان شده و از این حیث ، از دو فصل قبلی مهم تر است. البته فصول قبل به کارآمدی بهتر این فصل کمک شایانی می کنند.

اساتید دوره

مرکز پرورش مربی نوجوان

5.0/5
17 دوره
2 دیدگاه
380 دانشجو

مرکز پرورش مربی نوجوان یکی از کارگروه‌های تخصصی رهبرنوجوان است. مخاطب این مرکز مربیان و معلمان دوره سوم رشد (نوجوانی) بوده و در صدد است تا با ارائه انواع آموزش‌های مبتنی بر مبانی رشد و توانمندسازی معلمان و مربیان زمینه رشد و شکوفایی نوجوانان را فراهم کند.

مشاهده بیشتر

پشتیبان سایت

4.58/5
33 دوره
12 دیدگاه
0 دانشجو
مشاهده بیشتر

یک نظر بنویسید

4
رایگان

آیا می خواهید برای همه فعالیت ها، اعلان های پوش نوتیفیکیشن دریافت کنید؟