3. خلق بهترین رفتارهای شایسته اجتماعی (عمل محسنانه، غایت رشد در دوره نوجوانی)

1683016388496
مرکز پرورش مربی نوجوان
پشتیبان سایت
اخرین بروزرسانی 15 مهر 1402
5.0 /5
(1)
39 نفر ثبت نام کرده اند

درباره این دوره

وَمَنْ يُسْلِمْ وَجْهَهُ إِلَى اللَّهِ وَهُوَ مُحْسِنٌ سوره فرقان آیه 22

مفهوم رشد در قرآن که با مفهوم عرفی آن بسیار متفاوت است. از یک سو با بلوغ عقلی در ارتباط است و از سوی دیگر با مفاهیمی چون حق، نور، هدایت و نفع حقیقی. بنابراین شناخت و گزینش آن، که در گرو شناخت و گریز از غی است، رمز حیات حقیقی و غایتی برای تعلیم و تزکیه انسان توسط دین است.

  • در اين دوره ، در سه سطح، ابتدا همراه با استاد رضا دژبخش با مراتب و فرايند رشد آشنا شده و پس از آن با همراهی سرکار خانم فیاض با کلیات خیرگزینی و حسن گزینی آشنا میشویم و در پایان استاد چیت چیان، کتاب حسن گزینی را به طور مفصل، توضیح خواهند داد.

دوره‌های رشد:

دوره‌های رشد که سیر تحول و بلوغ را در انسان نشان می‌دهد به ظرفیت‌هایی که در هر دوره از سنین طبیعی انسان برایش فراهم می‌شود اشاره دارد و به معرفی مجموعه توانمندی‌هایی که در هر دوره لازم است مورد توجه قرار گیرد می‌پردازد. در دوره اول که از تولد تا هفت‌سالگی است مفهوم ولایت و تأدیب برای طفل هویدا می‌شود و در دروه دوم که از هفت تا ۱۴ سالگی است مفهوم ادب و عبودیت برای کودک و نوجوان معلوم می‌شود و در دوره سوم که هفت سال سوم است فرد به بلوغ عقلی نائل می‌شود و در دوره چهارم به بلوغ اجتماعی یا عاطفی دست می‌یابد و در دوره پنجم که مصادف با پذیرش انواع مسئولیت است به بلوغ لبی دست می‌یابد و در دوره ششم فرد توان رهبری اجتماع یا جامعه را می‌یابد.

نوجوانی، دوره‌‌ی سوم رشد :
انسان در دوره سوم رشد خود شاهد تحولی عظیم و تولدی دوباره است؛ تولدی که براساس آن بهشت و جهنم،‌ پاداش و عقاب برایش معنا می‌یابد. برنامه‌هایی جهت‌دار در این دوره فرد را به زیور صفات شایسته آراسته می‌کند، زندگی او را در مسیر هدایت و رشد قرار می‌دهد و نداشتن برنامه‌های هدفمند، رهزنان راه هدایت را برای تغییر سرنوشت زندگی او تهییج می‌کند. به این برنامه‌های جهت‌دار که توسط شرع تعیین شده است، آداب گفته می‌شود. نتیجه عمل به آداب و احکام الهی شکوفایی بلوغ و عقل است که در اثر آن توان قصد و عزم در انسان ظاهر می‌شود. از سوی دیگر نیز لازم است با تقویت قصد و عزم داشتن در شکوفایی بلوغ و عقل تسریع کرد.

اهداف یادگیری

آشنایی اولیه با مراتب رشد
آشنایی با مهارت‌های خیرگزینی
آشنایی با مهارت‌های حسن گزینی

مخاطب هدف

  • معلمان و مربیان دوره نوجوانی

برنامه تحصیلی

14 درس5 ساعت 30 دقیقه

بیان توضیحاتی درباره دوره آشنایی با مهارت های خیرگزینی و حسن گزینی

بیان سیر و اقدامات و الزامات دوره00:00:00

نگاهی اجمالی به دوره های رشد

آشنایی با مهارت‌های خیرگزینی و حسن گزینی

آشنایی تفصیلی با دوره نوجوانی و حسن گزینی

اساتید دوره

مرکز پرورش مربی نوجوان

5.0/5
17 دوره
3 دیدگاه
469 دانشجو

مرکز پرورش مربی نوجوان یکی از کارگروه‌های تخصصی رهبرنوجوان است. مخاطب این مرکز مربیان و معلمان دوره سوم رشد (نوجوانی) بوده و در صدد است تا با ارائه انواع آموزش‌های مبتنی بر مبانی رشد و توانمندسازی معلمان و مربیان زمینه رشد و شکوفایی نوجوانان را فراهم کند.

مشاهده بیشتر

پشتیبان سایت

4.62/5
32 دوره
13 دیدگاه
0 دانشجو
مشاهده بیشتر

بازخورد دانشجو

5.0
1 امتیاز
100%
0%
0%
0%
0%

نقد و بررسی (1)

ضمن عرض سلام و احترام
خدمت اساتید و دست اندرکاران شریف و مخلص مدرسه قرآن و عترت،بسیار دوره خوب و کاربردی بود،اجرکم عندالله،
پیشنهاد:اگر نمونه کار با نوجوان و مثال و تجربه های بیشتری هم عنوان میشد کاربردی تر بود.

یک نظر بنویسید

3
رایگان
سطح
متوسط
مدت زمان 5.5 ساعت
تعداد درس
14 درس
زبان
فارسی

آیا می خواهید برای همه فعالیت ها، اعلان های پوش نوتیفیکیشن دریافت کنید؟