۶. آشنایی با مبانی و راهبردهای رشد در دوره سوم (دوره نوجوانی)
درباره این دوره
این دورهها که سیر تحول و بلوغ را در انسان نشان میدهد به ظرفیتهایی که در هر دوره از سنین طبیعی انسان برایش فراهم میشود اشاره دارد و به معرفی مجموعه توانمندیهایی که در هر دوره لازم است مورد توجه قرار گیرد میپردازد. در دوره اول که از تولد تا هفتسالگی است مفهوم ولایت و تأدیب برای طفل هویدا میشود و در دروه دوم که از هفت تا ۱۴ سالگی است مفهوم ادب و عبودیت برای کودک و نوجوان معلوم میشود و در دوره سوم که هفت سال سوم است فرد به بلوغ عقلی نائل میشود و در دوره چهارم به بلوغ اجتماعی یا عاطفی دست مییابد و در دوره پنجم که مصادف با پذیرش انواع مسئولیت است به بلوغ لبی دست مییابد و در دوره ششم فرد توان رهبری اجتماع یا جامعه را مییابد.
این دوره در تابستان 1402 در جوار حرم مطهر حضرت عبدالعظیم حسنی(ع)، با دعوت از مربیان فعال سراسر کشور برگزار شد.
اهداف یادگیری
با مفهوم رشد در آیة الکرسی آشنا میشویم
مراتب رشد و مراحل زندگی بیان میشود
با هریک از دوره های رشد به تفصیل آشنا میشویم
مهارت های ارتباط با نوجوان به نسبت هریک از دوره ها را یاد میگیریم
مخاطب هدف
- معلمان و مربیان دوره نوجوانی
- پژوهشگران عرصه نوجوان
- مدیران و برنامه سازان دوره نوجوان
- مسئولین مراکز فرهنگی و آموزشی
برنامه تحصیلی
8 درس10 ساعت 30 دقیقه
مقدمه | کلیات رشد
برای شروع لازم است به صورت بنیادی موضوع رشد را مورد بررسی قرار دهیم.
بررسی مفهوم رشد در آیةالکرسی | استاد دژبخش1:45:00
مراتب رشد و مراحل زندگی1:8:00
دوره اول رشد (قبل از تولد تا تکلم) | طیب گزینی
این دوره با محوریت دوره نوجوانی برگزار شده است اما یادمان نرود که دوره های رشد را باید پیوسته بررسی کرد. به همین دلیل در یک تک جلسه به اهم مطالب در دوره اول رشد میپردازیم.
دوره دوم رشد (از تکلم تا بلوغ عقلی) | خیرگزینی
در این بخش با مهارت های دوره دوم رشد و خیر گزینی به صورت تفصیلی آشنا میشویم. این دوره مقدمه فعالیت های در بلوغ عقلی است و پیشنیاز مهمی برای دوره سوم رشد محسوب میشود.
دوره سوم رشد (بلوغ عقلی) | حسن گزینی
در این قسمت به بررسی دقیق دوره نوجوانی میپردازیم