۲. شیوههای فعالسازی تفکر (شکوفای تفکر محور تربیت در دوره نوجوانی)
درباره این دوره
قُلْ إِنَّمَا أَعِظُكُمْ بِوَاحِدَةٍ أَنْ تَقُومُوا لِلَّهِ مَثْنَىٰ وَفُرَادَىٰ ثُمَّ تَتَفَكَّرُوا سوره سباء آیه 46
تفکر آینه ای شفاف است که به قلب بینا، زندگانی می بخشد. این نعمت و امکان اختصاصی نردبانی است که می تواند سیر در ملکوت را نصیب انسان کند. حال که استفاده از این کیمیانعمت برای همه ما حیاتی است و زندگی معنوی و حیات جاودان اخروی ما در گرو آن است لازم است برای بهره مندی از آن، نیک تفکر کنیم.
- دوره حاضر در تلاش است در فهم این موضوع را که چگونه میتوان تفکر کرد، تفکر صحیح وابسته به چه عناصری است، چرا در پاره ای موارد فکرهای ما نتیجه بخش نیست، چگونه می توان قدرت تفکر خود را ارزیابی کرده و مهارت های خود را در این زمینه بالا برد و از همه مهمتر اینکه چگونه میتوان تفکر نوجوانان را بالا برد و با استفاده از چه روش هایی آموزش های خود در دروس مختلف را تفکر محور کرد واین توانمندی چگونه بدست می آید.
این دوره در 10 بخش ، کتب مختلفی را که باعث تقویت تفکر کردن میشود، مورد بررسی قرار میدهد و با برخی تمارین در صدد توانمندی مربیان و معلمان در راستای ایجاد آموزش های تفکر محور است.
اهداف یادگیری
در این دوره با هریک از کتب تفکر آشنا میشویم
به تفصیل هریک را میشناسیم
با مهارتهایی در تدریس به نسبت هرکدام آشنا میشویم
مخاطب هدف
- معلمان و مربیان دوره نوجوانی
برنامه تحصیلی
30 درس20 ساعت
نقش پرسش در برانگیختن تفکر | سرکار خانم پورصالحی
فرایند تفکر از سوال و نیاز شروع میشود و تفکر با سوال شروع میشود.
نقش پرسش در برانگیختن تفکر | بخش اول1:42:00
نقش پرسش در برانگیختن تفکر | بخش دوم1:37:00
پرورش تفکر پرسشی | استاد چیت چیان
در این قسمت به مهارتهایی که در قسمت قبل فراگرفتیم میپردازیم.
پرورش تفکر شنیداری | سرکار خانم خلجی
فعال سازی رجوع به عقل از راه شنیدن
پرورش تفکر شنیداری | استاد چیت چیان
در این جلسه به مهارت هایی که میتوانیم در امر یاددهی از آن استفاده کنیم میپردازیم
پرورش تفکر مشاهده ای | سرکار خانم حاتمی
نقش مشاهده در فعال سازی تفکر
پرورش تفکر مشاهده ای | استاد چیت چیان
در این درس به مهارت هایی که میتوانیم با بکارگیری آن ها در کلاس تفکر مشاهده ای را تقویت کنیم پرداخته میشود.
پرورش تفکر بنیادی | استاد چیت چیان
پس از بررسی تفکر مشاهده ای و شنیداری قطعا به این نتیجه رسیده ایم که دستیابی به گزاره های حقیقی است که تفکر را منجر میشود و همه مهارت ها برای رسیدن به این مهم است.
پرورش تفکر قرآنی | استاد چیت چیان
پرورش تفکر قرآنی با فهم قرآن دبیرستان (تفکر با قرآن) کمی متفاوت است. در این جلسه به این موضوع پرداخته میشود اما حواستان باشد در دوره نوجوانی با با فهم قرآن و تفکر در قرآن کار داریم و در سایر دوره ها به آموزش فهم قرآن خواهیم پرداخت.
پرورش تفکر اجتماعی | استاد چیت چیان
این بخش که از آن به تفکر اجتماعی یا تفکر عینی یاد میشود را در چرخه تفکر دیده اید. پژوهش های این بخش انجام شده و به عنوانآخرین قسمت در این دوره همراه با جمع بندی کل مطالب دوره به آن می پردازیم. با وجود اینکه این قسمت کتابی ندارد اما اگر پژوهشگر هستید میتوانید منابع اصلی آن را مطالعه کنید. این منابع در بخش پژوهشگران ارائه شده است.