به کجــا چطـــور رسیدن!!
به کجــا چطـــور رسیدن!!
مقصدهای انتخابی برای یک دوره آموزشی یا یک کلاس باید ملموس و قابل ارزیابی باشد و اگر اینگونه نبود، بهتر است آن را به مولفهها و مقاصد کوچکتر تبدیل کنیم تا مقصد یک جلسه از کلاس، مشخص شود.
با مشخص شدن مقصد کلاس، نوع و ترتیب فعالیتها و آنچه در انتهای آموزش لازم است ارزیابی شود به خوبی مشخص خواهد شد و در نتیجه در طرح درس باید ترتیب اجرای آن ها را تدوین کنیم و چگونه به مقصد رسیدن را طراحی کنیم.
خیلی وقتها دیدهایم نوجوانان در مدرسه از ما سوال میپرسند:
– خانم/ آقا ببخشید! این درسها به چه درد ما میخورند!؟
– ببینید بچهها ! این برنامه درسی آموزش و پرورش هست و وظیفه من هم انتقال و آموزش آن هاست! از من خواسته شده تا به عنوان معلم به شما ارائه بدهم و از شما هم در آخر سال دانستن همین ها را میخواهند.
این عمومیترین پاسخ به این سوال است
دقیقا با ارزیابی پاسخ معلم به این سوال میتوان مقصدی که برای کلاس در نظر دارد را متوجه شد.
اگرمعلمی مقصد دیگری داشته باشد،چه پاسخی به این سوال میدهد!؟
آیا اصلا میتوان به مقصد دیگری در کلاس درس فکر کرد؟!
به نظر شما معلمی که که به دنبال رشد و ارتقای توان فکری است، با سوالی که مطرح شد چه مواجهه ای دارد و چه پاسخی میدهد؟
برای ارتقای توان فکری، طرح درس های ما چه ویژگیای باید داشته باشند؟
مهمترین مقصد در دوره سوم رشد(دوره نوجوانی) چیست؟