سیر ارتقای علمی
سیر ارتقای علمی
یکی از مهمترین نیاز های یک پژوهشگر دسترسی به منابع مطالعاتی جانبی است. از مهمترین مطالعات یک پژوهشگر در پژوهش های پیش رو عبارت است از :
- سیر مطالعاتی پژوهشگرانی که می خواهند برای « مدارسِ رشد مدارِ فهمِ قرآن محور » برنامه ریزی کنند :
دسته اول : مطالعه سند های آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران
دسته دوم : سند های آموزش و پرورش چند کشور دیگر
دسته سوم : سند تعلیم و تزکیه از مدرسه دانشجویی قرآن و عترت (علیه السلام)
دسته چهارم : مطالعه فرایند شناسی طیب / معنا شناسی ، فرایند شناسی ، نظام سازی خیر / معنا شناسی ، فرایند شناسی ، نظام سازی حسن / مهارت های حسن گزینی
دسته پنجم : مطالعه فهم قرآن در دبستان و دبیرستان / اصلاح رویکرد در رجوع به قرآن / کودک و فهم قرآن
- سیر مطالعاتی افرادی که تمایل دارند آموزش های لازم در عرصه نوجوان را به معلمان و مربیان عرصه نوجوان ارائه دهند :
دسته اول : مطالعه کتب ساختار وجودی انسان / ساختار وجودی جامعه
دسته دوم : مطالعه کتب معناشناسی و فرایند شناسی خیر / معناشناسی و فرایندشناسی حسن
دسته سوم : مطالعه کتب طیب گزینی / خیرگزینی / حسن گزینی / بلوغ باهم بودن
دسته چهارم : مطالعه کتب تفکر شنیداری، مشاهده ای، بنیادی، قرآنی و سوال
دسته پنجم : مطالعه کتاب فهم قرآن در دبستان و دبیرستان / مقدمات تدبر در قرآن / تدبر در سوره های جزء 30
کتب مدرسه دانشجویی قرآن و عترت (علیهم السلام) میتوانید از انتشارات قرآن و اهل بیت نبوت(ع) به نشانی quranahlebayt.com و یا از نرم افزار طاقچه و پاتوق کتاب تهیه کنید.
در ذیل می توانید دیگر سیر مطالعاتی کتب مدرسه دانشجویی قرآن و عترت(علیهم السلام) را مشاهده کنید و به نسبت پژوهش های خود سیر مطالعاتی خود را تکمیل و تنظیم کنید.
برای دریافت سیر مطالعاتی آثار به صورت فایل مصور و دارای توضیحات، فایل سیر مطالعاتی آثار را دانلود نمایید.
قرآن شناسی و تدبر در قرآن
در این مجموعه ضمن تبیین تدبر در قرآن و اصول آن، به بیان روشهای تدبر در قرآن در سطوح مختلف پرداخته شده است. در این مجموعه نکات تفسیر شریف المیزان به دو شکل سورهای و موضوعی تدوین شده تا مخاطبان بتوانند از این منبع عظیم شیعه در جهت فهم بهتر قرآن بهره ببرند. همچنین تولیداتی که مبتنی بر تدبر در قرآن انجام شده و موجب انس و آشنایی بیشتر با قرآن و سورههای آن میشود در این مجموعه قرار دارد.
دوره عمومی تدبر در قرآن
در این دوره ضمن بیان مقدمات تدبر در قرآن، این توان برای مخاطب ایجاد میشود تا بتواند کلیات مراجعه به قرآن، شیوههای تفکر در سوره، چگونگی بررسی کلمات، شیوههای شناخت ساختار سوره و همچنین اصول و شیوههای تدبر قرآن به قرآن را فرابگیرد. بدین ترتیب مخاطب برای یک دور مطالعه کل قرآن توانمند میشود. ضمنا این دوره با آموزش مجازی نیز همراه است و افراد میتوانند در دورههای مجازی آن شرکت کنند.
- مقدمات تدبر در قرآن (جلد اول)
- روشهای تفکر در قرآن (جلد دوم)
- روشهای تدبر کلمهای (جلد سوم)
- روشهای تدبر سورهای (جلد چهارم)
- روشهای تدبر قرآن به قرآن (جلد پنجم)
- سی دی آموزش تصویری مقدمات تدبر در قرآن
- سی دی آموزش تصویری روشهای تفکر در قرآن
- سی دی آموزشهای تصویری روشهای تدبر کلمهای
- سی دی آموزشهای تصویری روشهای تدبر سورهای
- سی دی آموزشهای تصویری روشهای تدبر قرآن به قرآن
دوره تخصصی تدبر در قرآن
در این دوره توانمندیهای اختصاصی جهت مطالعه قرآن و شیوه استفاده از آن آموزش داده میشود تا ضمن ارتقای توان تدبر در قرآن و افزایش دقت آن، قدرت مطالعه موضوعی و همچنین کابردی نمودن مفاهیم سوره ایجاد شود.
- روشهای تدبر سورههای مکی (جلد ششم)
- روشهای تدبر سورههای مدنی (جلد هفتم)
- روشهای تدبر ادبی ۱- کلام و اجزای آن (جلد هشتم)
- روشهای تدبر ادبی ۲- توسعه و بلاغت کلام (جلد نهم)
- روشهای تدبر با ادعیه و روایات (جلد دهم)
قرآن پژوهی و منبع شناسی
این مجموعه به بیان مبانی تدبر در قرآن و اصول فهم قرآن پرداخته و ضمنا منابعی را که برای تدبر در قرآن مفید است جمعآوری مینماید.
علوم انسانی (ساختار انسان از منظر قرآن)
این مجموعه بر پایه روشهای تدبر در قرآن به مطالعه ساختار انسان از منظر قرآن پرداخته است و در این فرآیند به غیر از استفاده از قرآن و روایات از منبع دیگری استفاده نکرده است، با این وجود تبیین مولفهها به صورت ساختاری و نیز دستیابی به کاربردهای عملی مبتنی بر این رویکرد، از ویژگیهای اصلی آن به شمار میرود.
مبانی روانشناسی قرآنی
در این قسمت ساختار انسان از منظر قرآن تبیین شده و تمامی مولفههای آن به تفصیل بیان شده است. این مجموعه مبنای اصلی برای برپایی روانشناسی مبتنی بر قرآن و روایات است که در بخشهای مختلف این مجموعه به استفاده عملی از آن پرداخته شده است.
- تبیین عناصر ساختار وجودی انسان
- کارگاه آموزشی تبیین ساختار وجودی انسان (سیدی صوتی و تصویری)
- ساختار وجودی انسان از منظر عقل
- ساختار وجودی انسان از منظر ذکر
- سند تزکیه و تعلیم
- معناشناسی رشد
- فرآیندشناسی رشد
- نگاهی اجمالی به دورههای رشد
- عفاف؛ جاودانهخواهی لذّت
- صفت
- شاکله
- شاکله نفس
- شاکله جمع
- شاکله جریان
- ذکر، توجه نفس
- فلق، طلوع اثر
- ناس، مواجهه انسان با لقاء و القاء اثر
- استعاذه طلوع اثر عبودیت
- علم و تعلیم
- فضلشناسی و استعدادیابی
- یقین و شک
- فعل در ساختار انسان
- عمل در ساختار انسان
- تفکر نفس
- خودشناسی (موضوعی المیزان)
- از تفکر تا علم (موضوعی المیزان)
- از علم تا عمل (موضوعی المیزان)
- زندگی حقیقی انسان (موضوعی المیزان)
- راههایی برای خوب زیستن (گزیدهای از حکمتهای نهج البلاغه)
مشاوره
این بخش ناظر به مسائل حوزه انسان است که میبایست بر پایه ساختار و مبانی استخراج شده در مبانی روانشناسی قرآنی به آن سوالات پاسخ داد. از ویژگیهای این بخش ورود به صحنه عمل و کاربرد و ارائه پاسخ عملی به برخی از مسائل و مشکلات شناسایی شده است.
- تبیین عناصر ساختار وجودی انسان
- کارگاه آموزشی تبیین ساختار وجودی انسان (سیدی صوتی و تصویری)
- ساختار وجودی انسان از منظر عقل
- ساختار وجودی انسان از منظر ذکر
- سند تزکیه و تعلیم
- بایستههای بیان مسائل جنسی
- نگاهی اجمالی به دورههای رشد
- استرس رزم
- مهارتهای تقویت استحکام درونی
- معناشناسی افسردگی در قرآن
- درمان افسردگی از منظر قرآن
- درمانگری افسردگی مبتنی بر قرآن
- معناشناسی اضطراب غیربالینی (زیر آستانه)
- بخل و شحّ؛ شاکله اختلال
- سرزنش؛ شاکله سیئات
- تربیت دینی کودک و نوجوان
تفکر
تفکر یکی از مولفههای اصلی ساختار انسان است، سیر نفس انسان، انطباق او با حق و همچنین حرکت او به سمت کمال همه در گرو فعال شدن قوای تفکر در انسان است، حقیقتی که در تمامی مولفههای انسان اثر مستقیم دارد. تفکر علاوه ابعاد مختلفی که در درون انسان دارد، جنبههای اجتماعی نیز دارد که همگی در تحقق کمال در انسان و جامعه اثر مستقیم دارد.
- تبیین عناصر ساختار وجودی انسان
- کارگاه آموزشی تبیین ساختار وجودی انسان (سیدی صوتی و تصویری)
- تفکر اجتماعی؛ هنر خوب زیستن با دیگران
- موانع تفکر اجتماعی
- پرورش تفکر قرآنی
- پرورش تفکر بنیادی
- پرورش تفکر پرسشی
- پرروش تفکر مشاهدهای
- پرورش تفکر شنیداری
- سوال
- فلق، طلوع اثر
- تفکر نفس
- از تفکر تا علم (موضوعی المیزان)
- از علم تا عمل (موضوعی المیزان)
- لحظهای درنگ (مهارتهای تفکر برای زندگی)
- نکاتی برای تفکر با امیرالمومنین (دفترچه)
شخصیتشناسی
انسانها علاوه بر اشتراکاتی که دارند که همین اشتراکات نیز زمینه رشد و سعادت ایشان را رقم میزند، دارای تفاوتهای مختلف شاکلهای، شخصیتی و استعدادی هستند، تفاوتهایی که نقش، کارآیی و در نتیجه فعالیت انسانها را از یکدیگر متفاوت مینماید. شناخت این ویژگیها برای بهرهمندی از توانهای انسانها امری ضروری است.
- تبیین عناصر ساختار وجودی انسان
- کارگاه آموزشی تبیین ساختار وجودی انسان (سیدی صوتی و تصویری)
- سند تزکیه و تعلیم
- نگاهی اجمالی به دورههای رشد
- صفت
- شاکله
- شاکله نفس
- شاکله جمع
- شاکله جریان
- ذکر، توجه نفس
- فلق، طلوع اثر
- ناس، مواجهه انسان با لقاء و القاء اثر
- استعاذه طلوع اثر عبودیت
- فضلشناسی و استعدادیابی
- خودشناسی (موضوعی المیزان)
منظومه رشد
حرکت انسان به سوی کمال و سعادت از مولفههای مختلفی برخوردار است و در طی دورههای مختلفی رقم میخورد، اگرچه این فرآیند بر پایه همان ساختار شناسایی شده برای انسان شکل میگیرد، لیکن شناخت دقیق هر یک از مولفههای موثر بر رشد و همچنین شناخت ویژگیها، اقتضائات و الزامات تحقق این مولفهها در هر یک از دورههای زندگی انسان، جهت تحقق رشد امری ضروری است. این مجموعه ضمن بیان معنای رشد و فرآیند آن، به نظام تحقق این مولفهها در دورههای مختلف پرداخته تا ساختار شناسایی شده برای انسان را به صورت عملی و عینی محقق سازد.
- سند تزکیه و تعلیم
- تبیین عناصر ساختار وجودی انسان
- کارگاه آموزشی تبیین ساختار وجودی انسان (سیدی صوتی و تصویری)
- معناشناسی رشد
- فرآیندشناسی رشد
- نگاهی اجمالی به دورههای رشد
- دوره اول رشد
- دوره دوم رشد
- دوره سوم رشد
- دوره چهارم رشد
- دوره پنجم رشد
- دوره ششم رشد
- معناشناسی طیّب
- فرآیندشناسی طیّب
- نظامسازی طیّب
- معناشناسی خیر
- فرآیندشناسی خیر
- نظامسازی خیر
- معناشناسی حُسن
- فرآیندشناسی حُسن
- نظامسازی حُسن
- معناشناسی ایمان
- فرآیندشناسی ایمان
- نظامسازی ایمان
- معناشناسی صدق
- فرآیندشناسی صدق
- نظامسازی صدق
- معناشناسی ولایت
- ولایت، ایجادکننده فرآیند هدایت
- اصول و مهارتهای تربیت کودک ۲ تا ۷ سال با رویکرد طیّبگزینی
- کتاب صوتی اصول و مهارتهای تربیت کودک ۲ تا ۷ سال با رویکرد طیبگزینی
- اصول و مهارتهای تربیت کودک ۲ تا ۷ سال با رویکرد طیب گزینی- پرسش و پاسخ (۱)
- مهارتهای خیرگزینی
- اصول و مهارتهای حُسنگزینی
- اصول و مهارتهای بلوغ با هم بودن
- چهل اقدام در صالحسازی اعمال
- بایستههای بیان مسائل جنسی
- با کودکان خود طیّب سخن بگوییم
برنامهریزی
مدیریت توانها و قوای انسان جهت انجام اعمال شایسته و به تبع آن رسیدن به اهداف کمالی تعیین شده، همان چیزی است که تحت عنوان برنامهریزی از آن یاد میشود، اگرچه خود برنامهریزی یکی از مولفههای ساختار انسان است، لیکن نقش بسیار مهم آن در تحقق ساختار موجب شده است تا آثار مرتبط با برنامهریزی در این مجموعه به صورت مجزا جمعآوری شوند.
علوم اجتماعی (ساختار جامعه از منظر قرآن)
همانطور که انسان در قرآن ساختاری یکپارچه و در هم تنیده دارد، بررسی جامعه و مولفههای آن در قرآن و روایات نیز انسان را به سوی شناخت ساختاری نظاممند سوق میدهد. این مجموعه شامل آثاری است که ساختار جامعه را مبتنی بر قرآن و روایات و بدون استفاده از منبع دیگری شناسایی و تبیین نمودهاند. یکی از ویژگیهای این مجموعه کشف و تبیین ارتباط تنگاتنگ و دقیق ساختار جامعه و ساختار انسان است که شناخت آن نقش بسزایی در بررسی و حل مسائل انسان و جامعه خواهد داشت.
- ساختار وجودی جامعه
- تدبر در ساحت جامعه
- سند احیای شهرها (نظامسازی توحیدی در شهر و جامعه)
- سند خانواده
- سند فعالیتهای مسجد
- نگاهی اجمالی به دورههای رشد
- تفکر اجتماعی؛ هنر خوب زیستن با دیگران
- موانع تفکر اجتماعی
- تعقل اجتماعی
- سحر و روشهای مقابله با آن
- تدبر در ساحت بیت
- مبانی لباس و بایستههای پوشش
- ناس، مواجهه انسان با لقاء و القاء اثر
- ساختار وجودی جامعه از منظر دین (موضوعی المیزان)
علوم پایه، طبّ و… (ساختار هستی از منظر قرآن)
آنچه در قرآن و روایات در خصوص اوصاف خداوند و همچنین عالم هستی و تکوین بیان شده است، ساختاری نظاممند و یکپارچه از هستی را مینماید که درک این ساختار میتواند شناخت دقیقتر و کاربردی هر یک از مولفهها را در ارتباط با مولفههای دیگر تبیین نماید. این مجموعه ضمن بیان ساختار هستی و مولفههای اصلی آن که ارتباط دقیقی با ساختار انسان و جامعه نیز دارد، انسان را به درک قوانین جاری در تمام عالم هستی سوق میدهد. بدین ترتیب این مجموعه نقش مهم و تأثیرگذاری در بازنگری به علومی دارد که میخواهند قوانین عالم را در حوزههای مختلف شناسایی نمایند.
تدبر در هستی
این مجموعه شامل شناخت نظاممند و ساختاری مولفههای هستی است که از اسماء و صفات الهی تا پدیدههای عالم ماده را در بر دارد. شناخت پدیدههای عالم هستی از ابعاد مختلف که آنها را کلمات و آیات الهی نموده و همچنین جایگاه تمامی پدیدهها در تجلی حُسن و حمد و تسبیح الهی از مولفههای این مجموعه به شمار میرود.
- تدبر؛ چیستی، چرایی و چگونگی
- آشنایی با ساختار هستی
- تدبر در اسماء
- تدبر در کتاب
- تدبر در آیات
- تدبر در کلام
- تدبر در کلمه
- حمد بروز حسن
- تسبیح بروز برائت و ظهور حسن
- تقدیر و تدبیر
- فرآیندشناسی حکمت
- فلق، طلوع اثر
- تدبر در هستی، از خلقت تا بعثت (موضوعی المیزان)
- تدبر در هستی، جلوههای حسن در آفرینش (موضوعی المیزان)
- تدبر در هستی، کتابت رحمت در هستی (موضوعی المیزان)
- حقایقی از هستی (موضوعی المیزان)
- توحید ذات و تجلی اسماء (موضوعی المیزان)
- مجموعه صوتی زره هزار گره
فلسفه و تولید علم قرآنی
این مجموعه اصل حقیقت هر علم را مبتنی بر مفهوم تدبر دانسته و تدبر در قرآن را اساس شناخت حقیقت هر علم و همچنین شیوههای تدبر در قرآن را اساس تولید علم در هر حوزهای میداند. بررسی ساختار انسان، جامعه و هستی به صورت هماهنگ و توأمان و همچنین چگونگی دستیابی به علم یقینی و حجت و همچنین کاربردی نمودن علم از طریق حکمت، مولفههای اصلی این مجموعه را شکل میدهد.
- تدبر؛ چیستی، چرایی و چگونگی
- تبیین عناصر ساختار وجودی انسان
- کارگاه آموزشی تبیین ساختار وجودی انسان (سیدی صوتی و تصویری)
- ساختار وجودی جامعه
- آشنایی با ساختار هستی
- ساختار وجودی انسان از منظر عقل
- ساختار وجودی انسان از منظر ذکر
- سند تزکیه و تعلیم
- سوال
- حجت و حجیت
- فرآیندشناسی حکمت
- مهارتهای فهم قرآن (موضوعی المیزان)
هنر و ادبیات
تجلی هر موضوع و مفهومی با جلوههای زیبا و محسنانه و همراه با القاء و تأثیرگذاری، اساس هنر و ادبیات را شکل میدهد، بدین ترتیب جاری کردن هر مفهوم حق در جامعه بواسطه این توان محقق میشود، لذا در این قسمت به مهمترین مولفههای هنر و ادبیات اشاره شده تا از رهگذر آن بتوان هر موضوعی را جلوه زیبا و محسنانه بخشید.
- مبانی و روشهای جهاد نرم
- حمد بروز حسن
- تسبیح بروز برائت و ظهور حسن
- تدبر در هستی، جلوههای حسن در آفرینش (موضوعی المیزان)
- ایدهپردازی از سوره مبارکه عادیات
- پرواز در ابعاد هستی (سوره ملک)
- زندگی به سبک رزمندگی (سوره فجر)
- این سرزمین قسمخوردنی (سوره بلد)
- زندگی به سبک زیارت (سوره حجرات)
- طریقی برای سیر در آسمان (سوره طارق)
- زلزلهای برای دیدن عمل (سوره زلزال)
- حکایت خردشدن آینهها (سوره همزه)
- روایت قرآن از چهرههای کربلا
- کتاب صوتی روایت قرآن از چهرههای کربلا
- روایت قرآن از بانوان
- کتاب صوتی روایت قرآن از بانوان
رسانه و تبلیغ
تبدیل هر موضوع دینی و باور یا قانون حقی به یک جریان اجتماعی که مبتنی بر برانگیختگی اجتماعی انجام میشود رسالت رسانه و تبلیغ است، در این مجموعه به مهمترین مولفههای این موضوع پرداخته شده است تا بتوان ظرفیتهای جامعه را در جهت جریانسازی حق بکار گرفت.
- سند تولید محتوا برای رسانه
- سند تولید و ارائه اثر هنری
- مبانی و روشهای جهاد نرم
- سند تزکیه و تعلیم
- بایستههای بیان مسائل جنسی
- سحر و روشهای مقابله با آن
- حجت و حجیت
- جاهلیت (موضوعی المیزان)
اسناد راهبردی و امّتسازی (قرآن و فقه حکومتی)
اقامه دین خداوند به معنای برپایی امّت واحده توحیدی است تا از رهگذر آن امام نقش حاکمیتی یافته و بدین ترتیب دستورات دین مبین اسلام (قرآن و امام) به صورت ساختاری، نهادینهشده و تثبیت شده در جامعه اجرا شود. از این رو این مجموعه به بیان مهمترین مولفههای امّتسازی اشاره نموده و ضمنا تعدای از اسناد راهبردی را در جهت اقامه دستورات الهی در حوزههای مختلف بیان نموده است تا بواسطه تربیت مدیران صالح، امکان حرکت به سوی امّتسازی محقق شود. این مجموعه را میتوان از مهمترین موضوعات فقه حکومتی دانست.
اسناد راهبردی
در این اسناد تلاش شده است تا به الزامات و سازوکارهای اجتماعی جهت تحقق یک موضوع مبتنی بر قرآن و روایات اشاره شود، از این رو جنبه راهبردی بودن در آن لحاظ شده و در نگارش آن تنها از منبع قرآن و روایات استفاده شده است. محور اساسی این اسناد راهبردی که هر یک از مجموعه گستردهای از آثار پژوهشی به عنوان بنیان و اساس خود برخوردار هستند، نظامسازی توحیدی در جامعه است.
- سند احیای شهرها (نظامسازی توحیدی در شهر و جامعه)
- سند تزکیه و تعلیم
- بایستههای بیان مسائل جنسی
- سند تولید محتوا برای رسانه
- سند تولید و ارائه اثر هنری
- سند خانواده
- سند فعالیتهای مسجد
- مبانی لباس و بایستههای پوشش
امّتسازی
تعریف امّت و مولفههای آن و همچنین مراحل شکلگیری تا استقرار و در نهایت شکوفایی آن از مهمترین مولفههای این مجموعه به شمار میرود. شیوههای نظامسازی، شناخت ساختار ولایت و همچنین اسناد راهبردی از جمله مواردی هستند که امکان تحقق امّتسازی را فراهم مینمایند.
- شکلگیری امّت
- استقرار امّت
- سیر شکوفایی امّت ۱
- سیر شکوفایی امّت ۲
- سیر شکوفایی امّت ۳
- سند احیای شهرها (نظامسازی توحیدی در شهر و جامعه)
- سند تزکیه و تعلیم
- بایستههای بیان مسائل جنسی
- سند تولید محتوا برای رسانه
- سند تولید و ارائه اثر هنری
- سند خانواده
- سند فعالیتهای مسجد
- چهل اقدام در صالحسازی اعمال
- زیرکی در میدان انتخاب
- عفاف؛ جاودانهخواهی لذّت
- دوره ششم رشد
- نظامسازی طیّب
- نظامسازی خیر
- نظامسازی حُسن
- نظامسازی ایمان
- نظامسازی صدق
- معناشناسی ولایت
- ولایت، ایجادکننده فرآیند هدایت
- تقدیر و تدبیر
- حجت و حجیت
- فرآیندشناسی حکمت
- از نبوت تا امامت (موضوعی المیزان)
- حکومتی که ارزشش را دارد (مروری بر نامههای نهجالبلاغه)
- کتاب صوتی حکومتی که ارزشش را دارد
تربیت مدیران صالح
حرکت به سوی امّتسازی بر پایه اجرای اسناد راهبردی و اقامه نظامسازی توحیدی نیازمند به مدیران صالحی است که ضمن آشنایی با این مبانی و راهبردها، ویژگیهای شخصیتی و رشدی لازم برای این امر را داشته باشند. در این مجموعه به تبیین مهمترین مولفههای این موضوع پرداخته شده است.
- از رجوع به متن تا اقدام
- مسئله
- دوره پنجم رشد
- چهل اقدام در صالحسازی اعمال
- زیرکی در میدان انتخاب
- سند تزکیه و تعلیم
- بایستههای بیان مسائل جنسی
- سند تولید محتوا برای رسانه
- معناشناسی ولایت
- ولایت، ایجادکننده فرآیند هدایت
- عفاف؛ جاودانهخواهی لذّت
- استرس رزم
- مهارتهای تقویت استحکام درونی
- حکومتی که ارزشش را دارد (مروری بر نامههای نهجالبلاغه)
- کتاب صوتی حکومتی که ارزشش را دارد
- حضور قلب در نماز
تعلیم و تزکیه (آموزش و پرورش)
اهمیت جایگاه تعلیم و تربیت و همچنان نقش بسیار مهم ساختارهای آموزشی و تربیتی، خصوصا نظام آموزش و پروش، مسئله اصلی این بخش است، لذا در این مجموعه بر پایه مطالب استخراج شده در خصوص ساختار انسان و رشد از منظر قرآن و روایات، به بحث تعلیم و تزکیه در مقاطع مختلف آموزش و پرورش پرداخته شده است. مبانی آثار موجود در این بخش را میتوانید در آثار بخش علوم انسانی از منظر قرآن مطالعه کنید.
پیش دبستانی
- دوره اول رشد
- با کودکان خود طیّب سخن بگوییم
- اصول و مهارتهای تربیت کودک ۲ تا ۷ سال با رویکرد طیّبگزینی
- کتاب صوتی اصول و مهارتهای تربیت کودک ۲ تا ۷ سال با رویکرد طیبگزینی
- اصول و مهارتهای تربیت کودک ۲ تا ۷ سال با رویکرد طیب گزینی- پرسش و پاسخ (۱)
- برکه ستارهها (داستان کودک)
دبستان
- فهم قرآن در دبستان و دبیرستان
- سیدی آموزش فهم قرآن در دبستان و دبیرستان
- فهم قرآن پایه اول دبستان (شادی و نشاط)
- فهم قرآن پایه دوم دبستان (جداسازی)
- فهم قران پایه سوم دبستان (کشف رابطهها)
- فهم قرآن پایه چهارم دبستان (کشف اولویتها)
- فهم قرآن پایه پنجم دبستان (میل به خوبیها)
- فهم قرآن پایه ششم دبستان (گسترش خوبیها)
- مهارتهای خیرگزینی
- دوره دوم رشد
دبیرستان
- فهم قرآن در دبستان و دبیرستان
- سیدی آموزش فهم قرآن در دبستان و دبیرستان
- خاصتر شدن برای خدا (آشنایی با سوره مبارکه معارج)
- نور خدا جاری در پاکیها (آشنایی با سوره مبارکه نور)
- اصول و مهارتهای حُسنگزینی
- دوره سوم رشد
- قطره قطره از دریای بیکران قرآن (هر سوره یک نکته)
- قطره قطره از دریای بیکران قرآن (هر پنجاه آیه یک نکته)
- ملوان
- کاپیتان
معلّم
- سند تزکیه و تعلیم
- بایستههای بیان مسائل جنسی
- اصول و مهارتهای بلوغ با هم بودن
- راههایی برای خوب زیستن (گزیدهای از حکمتهای نهج البلاغه)
- کودک و ادب
- میخواهم شیعه شوم
- لحظهای درنگ (مهارتهای تفکر برای زندگی)
خانواده و سبک زندگی
خانواده محور تحقق جامعه و همچنین بستر اصلی رشد فرد و حتی جامعه است، انسان در بستر خانوادهای متولد شده و در ادامه رشد و تعالی خود فرامیگیرد که جامعه نیز خانواده بزرگتری است که در آن رسول، نقش پدر را برای مومنین دارد. بنابراین سبک زندگی انسانها در بستر این خانواده و امّت شکل گرفته و از رهگذر همین سبک زندگی و تعامل است که سعادت یا شقاوت انسان رقم میخورد.
کودک
- دوره اول رشد
- دوره دوم رشد
- با کودکان خود طیّب سخن بگوییم
- اصول و مهارتهای تربیت کودک ۲ تا ۷ سال با رویکرد طیّبگزینی
- کتاب صوتی اصول و مهارتهای تربیت کودک ۲ تا ۷ سال با رویکرد طیبگزینی
- اصول و مهارتهای تربیت کودک ۲ تا ۷ سال با رویکرد طیب گزینی- پرسش و پاسخ (۱)
- مهارتهای خیرگزینی
- فهم قرآن در دبستان و دبیرستان
- سیدی آموزش فهم قرآن در دبستان و دبیرستان
- تربیت دینی کودک و نوجوان
- کودک و خانواده
- کودک و ادب
- از سیادت تا وزارت
- با من بازی کنید
- نقاشی و کاردستی خلاق
- بازیها و فعالیتهای بچههای خوشبخت
- برکه ستارهها (داستان کودک)
نوجوان
- دوره سوم رشد
- اصول و مهارتهای حُسنگزینی
- فهم قرآن در دبستان و دبیرستان
- سیدی آموزش فهم قرآن در دبستان و دبیرستان
- قطره قطره از دریای بیکران قرآن (هر سوره یک نکته)
- قطره قطره از دریای بیکران قرآن (هر پنجاه آیه یک نکته)
- ملوان
- کاپیتان
- تربیت دینی کودک و نوجوان
- از سیادت تا وزارت
جوان و ازدواج
- دوره چهارم رشد
- اصول و مهارتهای بلوغ با هم بودن
- عفاف؛ جاودانهخواهی لذّت
- خودشناسی (موضوعی المیزان)
- سبک زندگی مومنانه (موضوعی المیزان)
- روایت قرآن از چهرههای کربلا
- کتاب صوتی روایت قرآن از چهرههای کربلا
- روایت قرآن از بانوان
- کتاب صوتی روایت قرآن از بانوان
- راههایی برای خوب زیستن (گزیدهای از حکمتهای نهج البلاغه)
- پله پله زندگی
- میخواهم شیعه شوم
- لحظهای درنگ (مهارتهای تفکر برای زندگی)
- نکاتی برای تفکر با امیرالمومنین (دفترچه)
- ازدواج چرا؟
- ازدواج چگونه؟
- حضور قلب در نماز
خانواده
نظر (3)
کاربر سایت
سلام علیکم
در قسمت اول این صفحه گزینه ای به نام “فایل سیر مطالعاتی” آثار وجود دارد، روی این کلمه کلیک میشود ولی فایلی دانلود نمیشود.
کاربر سایت
سلام .. برای بازشدن عکس فایل سیر مطالعاتی آثار لازم است کمی تامل بفرمایید ت باز شود و سپس دانلود کنید
کاربر سایت
سلام علیکم
در قسمت اول این صفحه گزینه ای به نام “فایل سیر مطالعاتی” آثار وجود دارد، روی این کلمه کلیک میشود ولی فایلی دانلود نمیشود.